جستجو

مجموع ریال
سبد خرید پرداخت

کانال گالوانیزه

کانال گالوانیزه از جمله تجهیزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی و مورد استفاده در انتقال هوا در سیستم داکت اسپیلت است. به طور کلی کانال های انتقال هوا مهمترین بخش یک سیستم تهویه مطبوع را تشکیل می دهند.

کانال گالوانیزه جهت انتقال هوای داکت اسپیلت

کانال گالوانیزه از جمله تجهیزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی و مورد استفاده در انتقال هوا در سیستم داکت اسپیلت است. به طور کلی کانال های انتقال هوا مهمترین بخش یک سیستم تهویه مطبوع را تشکیل می دهند.
 بطوری که در صورت عدم اجرای کانال کولر گالوانیزه بصورت اصولی و مهندسی و طراحی شده، باید تخریب بنا صورت گرفته و مجدد کانال کشی اجرا گردد تا دستگاه داکت اسپیلت با بهترین شرایط و راندمان حداکثری کار کند.
به طور کلی برای تولید و ساخت, ضخامت ورق گالوانیزه کانال انتقال هوا تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده آن دارد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

کانال انتقال هوا چیست؟

کانال انتقال هوا از جمله مهمترین بخش های سیستم تهویه مطبوع ساختمان ها است. عمدتا این بخش از سیستم های تهویه مطبوع وظیفه دارد تا جریان هوا را از دستگاه هوارسان به سمت بخش های مختلف ساختمان هدایت کند.
کانال های  گالوانیزه انتقال هوا در سیستم داکت اسپیلت دارای چه مشخصات فنی است ؟
به طور کلی کانال گالوانیزه انتقال هوا در سیستم داکت اسپیلت دارای استاندارد و مشخصات فنی مخصوصی است.
از جمله مشخصات فنی این کانال ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 1. ابعاد ورق و کانال مدنظر
  • 2. وزن ورق و کانال 
  • 3. محل نصب کانال هوا
  • 4. فلنچ های مورد نیاز
  • 5. ضخامت ورق مورد استفاده

ضخامت ورق گالوانیزه کانال انتقال هوا در سییستم داکت اسپیلت  چقدر باید باشد؟

از جمله مشخصات فنی کانال گالوانیزه انتقال هوا در سیستم داکت اسپیلت، ضخامت ورق به کار رفته در آن است. به طور کلی ضخامت ورق گالوانیزه کانال های انتقال هوا داکت اسپیلت متناسب با ابعاد بزرگ ترین ضلع مقطع آن ها تعیین می شود‌.
عمدتا ضخامت این ورق ها برای کانال هایی با ضلع بزرگ تا 12 اینچ، ۰.۵ میلیمتر و بین 12 تا 30 اینچ، ۰.۶ میلی متر در نظر گرفته می شود.
به این ترتیب با افزایش طول یک ضلع از سطح مقطع کانال  ضخامت نیز افزایش پیدا می کند.

ابعاد ورق گالوانیزه کانال انتقال هوا در سیستم داکت اسپیلت

از دیگر مشخصات فنی کانال گالوانیزه انتقال هوا داکت اسپیلت می توان به ابعاد ورق به کار رفته در آن اشاره کرد. به طور کلی ابعاد ورق کانال های انتقال هوای داکت اسپیلت متناسب با دبی هوا و میزان حجم هوای عبوری محاسبه می گردد.
بر طبق محاسبات هر چه ظرفیت دستگاه هوارسان داکت اسپیلت مورد نظر بیشتر باشد یا به عبارتی قابلیت هوادهی بیشتری داشته باشد، ابعاد ورق گالوانیزه انتقال هوا بیشتر خواهد بود.

وزن ورق گالوانیزه کانال انتقال هوا در سیستم داکت اسپیلت

از دیگر مشخصات فنی کانال گالوانیزه انتقال هوا سیستم داکت اسپیلت، می توان به وزن ورق به کار رفته در آن اشاره کرد. به طور کلی وزن ورق مورد استفاده با ضخامت ورق رابطه مستقیمی دارد.
بنابراین هر چه ضخامت ورق به کار رفته در کانال انتقال هوا داکت اسپیلت بیشتر باشد، وزن نهایی کانال نیز بیشتر خواهد بود‌ عمدتا اجرای کانال هایی با وزن بیشتر، زحمت بیشتری را می طلبد.
به طور کلی کانال کشی انتقال هوا در ساختمان ها را نمی توان به طور یکپارچه انجام داد. چرا که همواره ساختمان ها دارای گوشه ها و زوایای متعددی هستند.
به همین دلیل عمدتا در کانال کشی از اتصالات گوناگونی استفاده می شود. عمدتا کانال مورد استفاده در ساختمان ها از بخش ها مختلفی مانند اتصالات، سه راهی و زانویی وتبدیل ها، خم و… تشکیل شده است.
از دیگر اتصالات پر کاربرد در سیستم کانال کشی می توان به رابط بین دستگاه هوارسانداکت اسپیلت و کانال انتقال هوا اشاره کرد. به طور کلی با استفاده از این رابط ها می توان هوارسان داکت اسپیلت را به مسیر اصلی کانال کشی متصل کرد.

کانال انتقال هوا چهارگوش و گرد در سیستم داکت اسپیلت

به طور کلی  بر اساس شکل ظاهری نیز دارای دسته بندی های مختلفی است. از جمله پرطرفدارترین این دسته بندی ها می توان به کانال چهارگوش و گرد اشاره کرد.
این کانال ها دارای ویژگی های مختلفی هستند که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت:

یکی از انواع پر کاربرد کانال انتقال هوا در سیستم داکت اسپیلت، کانال چهارگوش است.

همانطور که از نام این دسته از کانال ها مشخص است، عموما این کانال ها دارای ظاهری چهارگوش بوده و بر اساس میزان CFM مورد نیاز به شکل های مربع و یا مستطیل تولید می شوند.
به طور کلی کانال چهار گوش در مقایسه با کانال لوله ای یا گرد انعطاف پذیری بیشتری دارد.
به همین دلیل عموما از این کانال ها در محیط هایی با عرض بسیار کم بیشتر استفاده می شود.
به منظور ساخت کانال چهار گوش در ابتدا اندازه ها از طرح برداشت شده سپس بر اساس اندازه های موجود، ورق ها در ابعاد و اندازه های تعیین شده بصورت سطح گسترده گسترش داده می شوند وبریده می شوند.
در مرحله بعد ورق های بریده شده روی یکدیگر قرار داده شده و درزگیری می شوند.
از جمله ویژگی های کانال چهارگوش می توان به سطح صدای تولید شده توسط این کانال ها اشاره کرد. به طور کلی این کانال ها در مقایسه با کانال های اسپیرال سطح صدای تولیدی بسیار بالاتری دارند.
از طرفی عموما این کانال ها وزن بیشتری داشته و به این ترتیب از قیمت بسیار بالاتری برخوردار هستند.

کانال انتقال هوا گرد یا اسپیرال در سیستم داکت اسپیلت

از دیگر انواع کانال انتقال هوا موجود در بازار می توان به کانال های اسپیرال اشاره کرد. به طور کلی این کانال ها بر خلاف کانال های  چهارگوش دارای سطح مقطعی دایروی هستند.همین امر موجب شده تا این کانال ها برتری های بسیار بیشتری در مقایسه با کانال های چهارگوش داشته باشند.
به طور کلی کانال های اسپیرال در مقایسه با کانال های چهارگوش از انعطاف پذیری بسیار کمتری برخوردار هستند.
به همین دلیل عموما از این کانال ها در محیط هایی با عرض و فضای زیاد مانند سوله های صنعتی استفاده می شود.

 نحوه ساخت کانال اسپیرال چگونه است ؟

عمدتا به منظور ساخت این نوع از کانال نیز مانند کانال های چهارگوش از ورق های گالوانیزه استفاده می شود.
به همین منظور در ابتدا ابعاد و اندازه کانال متناسب با نیاز پروژه طراحی می گردد و در مرحله بعد ورق ها در ابعاد و اندازه های تعیین شده بریده می شوند.
پس از برشکاری ورق ها، عمدتا این ورق ها به صورت اسپیرال رول شده و درزگیری می شوند‌. این عمل سبب می شود تا مقاومت این ورق ها در برابر نیروهای خارجی به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.
به طور کلی کانال کولر اسپیرال یا گرد در مقایسه با کانال های  چهارگوش، از سطح صدای تولیدی بسیار پایینی برخوردار هستند.چرا که عمدتا این کانال ها دارای زاویه و گوشه نیستند و هوا را به خوبی می توانند هدایت کنند‌. از دیگر ویژگی های کانال کولر اسپیرال می توان به وزن کم این کانال ها اشاره کرد.

استفاده از کانال گالوانیزه TDF (صنعتی) transverse duct flange در سیستم داکت اسپیلت

این نوع کانال های گالوانیزه چهارگوش توسط ماشین آلات تمام اتوماتیک و طبق استاندارد های جهانی و با ابعاد دقیق ساخته می شوند و در حال جایگزین شدن کانال گالوانیزه چهارگوش سنتی هستند که عمده تفاوت بین این دو روش نوع فلنج مورد استفاده می باشد که تاثیر فراوانی در جلوگیری از اتلاف انرژی در محل اتصال دو فلنج کانال گالوانیزه TDF می کند.امروزه استفاده از کانال های گالوانیزه با فلنج سرخود که کانال آماده هم اطلاق می گردد مزیت هایی دارد که هر کارفرمایی را به استفاده از آن راغب می کند و موجب کاهش هزینه و کاهش زمان ساخت و نصب می گردد در ادامه مزایای آن را به شرح کامل توضیح خواهیم داد.
کانال های گالوانیزه آماده به دو روش (Transvers-Duct-Flange) TDF یا همان فلنج یکپارچه و TDCکه فلنج از جنس ورق به صورت جداگانه ساخته شده و کانال هم جداگانه ساخته می شود که در انتها کانال یکپارچه نیست و این موضوع موجب نشتی از کانال و استفاده از سایر متریال اضافی می شود.

تفاوت کانال TDF با کانال TDC در چیست ؟

تفاوت اصلی بین کانال هوای TDF و TDC در سیستم قفل محکم فلنج های آنها است. در حالی که TDC از سیستم قفل محکمی استفاده می کند که باعث می شود کانال هوا در مقابل نشت هوا مقاوم باشد، TDF از سیستم قفل محکمی استفاده نمی کند و فلنج های آن با استفاده از پیچ و مهره به هم متصل می شوند.
به عبارت دیگر، در کانال هوای TDC، فلنج ها با استفاده از سیستم قفل محکم به هم متصل می شوند و این باعث می شود که کانال هوا در مقابل نشت هوا مقاوم باشد. اما در کانال هوای TDF، فلنج ها با استفاده از پیچ و مهره به هم متصل می شوند که ممکن است باعث ایجاد نقاط ضعف و نشت هوا در اتصالات شود.
در نتیجه، استفاده از کانال هوای TDC مناسب است در سیستم های با فشار هوای بالا و سرعت بالا که نیاز به جریان هوای قوی و توزیع مناسب هوا دارند و نیازمند قفل محکمی برای جلوگیری از نشت هوا هستند. از سوی دیگر، کانال هوای TDF بیشتر در سیستم های با فشار هوای کمتر و سرعت کمتر استفاده می شود که نیاز به تغییرات مکرر در سیستم هوا دارند و نیازمند اتصالات قابل تنظیم هستند.

مزایای کانال گالوانیزه TDF

  • 1- کاهش هزینه ساخت کانال
  • 2- سبک تر شدن کانال TDF نسبت به کانال گالوانیزه سنتی با فلنج نبشی و سهولت نصب
  • 3- کاهش اشتباهات فردی
  • 4- دقت در ساخت و برش کاری طبق استاندارد های جهانی
  • 5- استحکام کانال در نتیجه فرمینگ مخصوص ایجاد شده روی ورق گالوانیزه Shadow Line
  • 6- کاهش ضخامت ورق گالوانیزه مورد نیاز برای ساخت کانال
  • 7- زیبایی ظاهری در فضاهایی که اکسپوز هستند
  • 8- آب بندی کامل به علت رول فرمینگ مناسب ایجاد شده در محل فلنج کانال نوع فرمینگ ورق کانال می باشد که به صورت شادولاین (shadowline)یا کرکره ایی می باشد
  • 9- جایگزین شدن نوار الاستومری با نخ نسوز
  • 10- سهولت نصب به علت کد گذاری که هنگام ساخت انجام می گردد
  • 11- آب بندی کامل به علت رول فرمینگ مناسب ایجاد شده در محل فلنج
  • 12- سرعت ساخت بالا با دستگاه های تمام اتوماتیک

جدول مقایسه کانال TDF و سنتی

مقایسه انواع کانل ها